Followers

Jul 23, 2014

Ramadhan & Part-time

Bismillah..
bersawang habis-habisan blog ni. malah hampir dilupakan.
entah kenapa pagi-pagi ni teringat pada blog kesayangan. 5 bulan dibiar tak berusik langsung.

Ramadhan dah tiba ke penghujungnya.
dan aku khuatir aku masih belum mendapat pengampunan dari dosa2 yg bertimbun.
jika ada diantara malam2 terakhir ini kesempatan utk aku merasakan lailatul qadar,, alangkah.

dah berakhir tahun 3 untuk Ijazah Optometry dan aku punyai setahun lagi utk di lunaskan.
sem pendek ni kami perlu berpraktikal di Hospital (jabatan oftalmologi/mata) selama 5 minggu dan utk uia kami diberi kesempatan utk bercuti 2 minggu sebelum raya.. awal lah jugak berbanding yg lain2.

Cumanya masih ade sambunngan utk praktikal di kedai cermin mata juga bersama Optometrist yg mengikut kualifikasi dari universiti beserta alat untuk melihat struktur mata yg namanya 'Slit Lamp'. *ceh skema*

I'm looking forward to it. memandangkan kedai ni baru bukak kat kawasan perumahan aku dan pertama kali aku akan ber'attach' dgn real optometry utk bisness and learning purpose.. so scared.
bagi aku ini lebih menakutkan dari buat lokum/keje part-time sebab ade evaluation :D
dan sebenarnya kalaulah kita perasan makin banyak kita pegi belajar rasanya makin banyak yg tak tahu dan makin menakutkan (dari segi skills dan knowledge). ya aku takut pada expectation orang/ boss.

bak kata sorang kawan, 'uia dah ade ranking sediri dalam bidang ni n we're the first in the rank. so do not let uia down because of us..' hoh.. scary tu.. entah betul entah tak uia 1st ranking.. sobs.

Sementara cuti 2 minggu ni ak mengigihkan diri utk ambil kisah tentang bisness part-time kopi yg aku usahakan dgn adik beradik..walaupun core-nya macam aku sorang haha.. toke bz habis tak jalan page, iklan and sale. dan aku bukan lah tauke.
Seriusly orang akan pikir bila ade bisness ni duit berkepuk dalam poket..oh tidak..itu mungkin bisness yg sebenar/full-time.. utk yg buat part-time sikit2 buat beli baju raya boleh lah.. buat beli topap hehe. still tak kaya.. xpe, inysaAllah satu hari nanti akan kaya.. yg penting PENGALAMAN..itu yg mahal beb.

Untuk terus bersemangat perlukan mind set macam ni 'anggap saje macam kerja kilang/sales girl' buat kerja kadang2 so dont expect to get much money ha..alah org kate ape, berdikit-dikit dahulu. Semua bisness cenggitu..yg senang2 je gaya buat die memang x dapat byk mana. kalo nak yg banyak sikit, cabarannya pun besar lagi.. like my elder sister did.. she's using all her might and kerahan tenaga yg die ade. Online bisness.

Bila belajar or tengok orang buat nampak macam senang kan nak gain money tru marketing etc but the fact is, its not easy.. not as simple as ABC. Perlukan semangat, kesabaran, ilmu yg kaw2 cukup, modal and everything u have, must be brave to put away something in order to get something.

dan harapan aku juga, bila dah grad nanti aku akan kerja dulu mgkin dalam setahun kemudian dgn bahagianya aku bercadang utk meng'construct' balik bisness yg ade utk dikembangkan dgn cara betul dan jayanya.. doakan keberjayaan insyaAllah. Supaya aku ade pasif income yg 'Superb' tak nak biasa2 je.
dan jugak supaya aku tak 100% bergantung pada makan gaji.. hoho.. penat maa keja jadi optometrist kat kedai ni.. 12 jam working hours.. or mungkin kurang sikit jadi 8 hours ke kalo bos baik hati ngeh2.

Dan aku jugak ade impian lain, katakan lah kalau nak kaya sgt kan bukak lah kedai spek tapi itu pun bukan lah main thing yg aku nak buat sebab entah ak rasa hingusan sgt n macam susah je nak handle bisness besar.. tapi itu harapan ayah aku masa mula2 letak anak die dalam bidang ni..Sbb die tak nak aku makan gaji.hihi

Aku lagi suka kerja ikut suka ikut jam sendiri & tak stress sangat..tu sbb bila buat bisness sendiri more freedom (selain bukak kedai). maksud aku kerja dari rumah lah haha..nampak sgt tak malas die..
aku siap cakap pada mak macam ni 'kalau boleh nak kerja selang sehari or 3hari je ke seminggu' macam tu baru syok kan kan.. baru la ade masa utk diri sendiri, family, rumah.. nak memasak mengemas ke ape.. adoi..
mak geleng kepala je bila tengok aku cakap merapu hew2..Tapi still aku suka kerja tak suka goyang kaki..bosan kot,, plus nanti boleh buat kelab bina badan pulak bila lepak sgt kan..biar sibuk asal bahgia.

ok done. esok dan lusa aku akan buat lokum kat kedai spek baru yg aku tak penah tahu selok belok pun. bakal praktikal lepas raya kat sini tapi boss dah panggil awal sebab die tak menang tangan nak urus order before raya.. phew~ aku cakap pada boss. 'thanks bagi peluang sy belajar hehe'. Padahal dalam bulan ni kedai spek yg aku biasa buat part-time or penah keje dulu ade lah dalam 3x buat lokum..bulan ni lah tapinya..sebab dah ade budak uitm buat lokum kat situ jadi aku diketepikan :P apekan daya. malas pun hai.

Selamat mengejar baki ramdhan.. ;)

1 comment:

jom baca komen!