Followers

Feb 21, 2014

Nilai Hidup


Suara 'dia' mampu menenangkan. seorang guru yg aku dapat rasai aura keibuan yg kuat.
yeah mungkin sebab saat ini aku rindukan belaian ibu.. kasih seorang ibu..
sebab aku rapuh. saat ini rapuh. yg tinggal hanya sisa kekuatan jiwa dan saki baki iman.

dengan kekuatan ini aku mampu melangkah. masih bikin jantung aku berdetak.
walau tadinya aku rasakan fungsi jantung hampir menghentikan peran.
shock. terkejut. mungkin itu istilah yg sesuai..
ya, hati dan jiwa.. organ yg paling tersembunyi tetapi paling penting sekali.
kalau tak ada jantung maka mati. kalau tak ada hati, maka juga mati secara literally.

memang aku tak nafi rupanya dunia atau alam ini tak seindah yg kita kira.
dan pasti sudah cabaran atau dugaan itu tanda mahu di uji betapa kuatnya jiwa.

aku. kini aku sedar.
ramai manusia yg belajar erti hidup dari pengalaman.
ramai juga yg hanya reti memerhati.
dan aku. masih setia di sini, kini aku pula yg mengutip pengalaman.

bila sampai satu saat kau akan rasa sendiri.
sendiri dalam mencari erti hidup. dan sendiri dalam menongkah arus.
kadang, yg ada berdekatan tak mampu memberi apa-apa.

dan kau akan terus sendiri menilai manusia di sekelilingmu.
dan akan terus menapak dengan kudrat yg ada.
kau harus. kau perlu tak menoleh kebelakang lagi.
tak mengarapkan huluran tangan yg kau nama 'kawan'
kawan adalah mungkin teman tapi bukan sahabat.
tak mungkin kau jumpa yg dikatakan kawan / teman itu sahabat.
terkadang sahabat itu bukan lah mereka yg sentiasa menjadi kawan.

Sebab itu hidup memerlukan penjelasan, perincian dan pertarungan.
saat ini kau menilai apa itu hidup.
pahit.

No comments:

Post a Comment

jom baca komen!